piątek, 18 września 2015

Menu codzienne 2: Figa z makiem, zupa dyniowa i tiramisu owocowe - czyli Pamiętnik Kulinarny :)

Przyznam szczerze, że tworzenie zestawień posiłków sprawia mi wielką frajdę. Kulinarnie zazwyczaj byłam zorganizowana, ale ta sytuacja powoduje, że jeszcze więcej serca wkładam w planowanie co zjemy danego dnia. Zobaczcie zestaw na dziś:

MENU - propozycja nr 2 
  • śniadanie: chleb z twarożkiem, a do tego figa z makiem ;) + herbata: mięta
  • obiad:  zupa dyniowa z ryżem, parmezanem i migdałami + woda z cytryną
  • deser: tiramisu owocowe

Kiedyś figa była dla mnie wyłącznie figą. Po tegorocznych wakacjach znaczy dużo więcej. Mieliście kiedyś okazję poczuć jak pachnie drzewo figowe, na którym dojrzewają owoce? Obłędnie! Stałam jak zaczarowana i wąchałam, próbowałam nasycić się na zapas, zapamiętać ...

KANAPKA Z TWAROŻKIEM I FIGĄ


Na kromce dowolnego pieczywa rozsmarować twarożek wymieszany z jogurtem i dosłodzony nieco cukrem (u mnie brązowy). Na twarożku rozłożyć figę pokrojoną w plasterki. Ja dla dowcipu posypałam ją ziarenkami maku ;) Polecam, pyszne!


ZUPA DYNIOWA Z RYŻEM

Muszę się pochwalić, że w końcu zaczęłam oswajać dynię :) Okazało się, że jest to super przyjemne w obróbce warzywo, a w dodatku smaczne. Inspirację znalazłam w małej, niepozornej książeczce kupionej dwa lata temu na wakacjach w Międzyzdrojach, w ogromnym namiocie z tzw. "tanią książką". Przepis zmodyfikowany, jednak gdyby ktoś miał ochotę na oryginał podaję źródło: Kuchnia francuska - Anais Vially


Składniki:
  • 80-100 dag dyni (waga już po obraniu ze skóry i usunięciu miąższu)
  • 3 marchewki (obrane ze skórki)
  • 2 ząbki czosnku (przeciśnięte przez praskę lub posiekane)
  • 4 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 litr wody
  • przyprawy: 1 łyżeczka kardamonu, 1 łyżeczka soli, szczypta mielonego kminku, szczypta imbiru i pieprzu
  • 10 dag serka mascarpone (resztę z 25 dag opakowania przeznaczyłam na deser)
  • starty parmezan do posypania zupy
  • nieco migdałów - mielonych lub w płatkach
  • opcjonalnie zielony groszek z puszki (bardzo fajnie komponuje się z zupą i ryżem, co odkryłam przez przypadek, ale o tym poniżej)
  • ugotowany ryż - ilość według uznania (poprzedniego dnia ugotowałam większą porcję i odłożyłam na dziś. poza tym zostało mi nieco sałatki z groszkiem, również od wczoraj - wszystko to wykorzystałam do dzisiejszej zupy - bardzo nie lubię wyrzucać jedzenia.)
Na rozgrzaną oliwę wrzucić czosnek, podsmażyć. Dodać pokrojoną w kostkę dynię oraz marchewkę w krążkach. Po około 5 minutach warzywa zalać wodą, dodać przyprawy i gotować 30 minut. Po tym czasie całość zmiksować, dodać serek mascarpone, ponownie zmiksować. Skosztować, ewentualnie przyprawić. Podawać z ryżem. Posypać po wierzchu tartym parmezanem i migdałami.


TIRAMISU OWOCOWE


Zazwyczaj robię tiramisu w wersji z alkoholem. Dziś zmodyfikowałam nieco przepis, tak aby deser mogło zjeść dziecko. Najlepiej przygotować je poprzedniego dnia wieczorem, ale można też rano - robi się bardzo szybko, wystarczy tylko nieco wcześniej wstać ;) Na popołudnie będzie w sam raz.

Składniki: (na 3 pełne szklanki)
  • 150 g serka mascarpone
  • 250 ml kremówki 
  • biszkopty
  • napar z kawy - do nasączenia ciastek (u mnie kawa zbożowa)
  • kakao ciemne
  • dowolny owoc, np. jeżyny
  • 2 łyżki cukru pudru (lub więcej - wg uznania)
Śmietanę ubić na sztywno. W osobnym naczyniu zmiksować serek. Dodać do niego ubitą śmietanę oraz cukier puder - miksować do połączenia składników.

W szklance układać warstwami:
  • biszkopty nasączone w kawie (zanurzone z obu stron i od razu wyjęte)
  • kakao przesiane przez sitko
  • masę śmietankową
  • owoce
  • masę śmietankową
  • nasączone biszkopty
  • kakao
  • masę śmietankową
Na wierzchu można rozłożyć jeszcze nieco owoców i całość raz jeszcze oprószyć kakao. 


*****
To tyle na dziś :) Zapraszam jutro. 
Pozdrawiam, Aneta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...